divendres, 3 de juny del 2011

ESBRINEN PARTS I CARACTERÍSTIQUES D'UNA NOTÍCIA

Epígraf:
Normalment està a la pàgina següent a la noticia i anterior al pròleg.

Titular:

És l’element més extens i visible de l’informe. Ha de referir-se al contingut i resumir-lo de forma molt breu, fàcilment visible, representa tant el contingut com al seu autor.

Copete, Lead o Entradilla (no ho trobem en català):


Es presenta sempre sota el títol. És una amplificació d’aquest i consisteix en una síntesi de la informació, amb dades precises sobre aquesta.

Es correspon amb el primer paràgraf de la noticia, é son es resumeixen les dades fonamentals de la informació i on es dóna un comentari. Gràficament es destaca amb lletra negreta i no és un resum de la noticia. Ha de respondre a les preguntes ¿què? ¿com? ¿quan? ¿on? ¿perquè? ¿quí?

Baixada:

La baixada és la que aclareix el títol i es troba dins el cos de la notícia.

Cos de la noticia:

És el lloc on es dona la informació completa i aquesta va de més important a menys, per tan a la primera part del cos é son trobem allò més rellevant o important.

Foto:

Imatge referent al tema, és optativa i pot no estar. Les fotos normalment porten un peu de foto que ens diu quelcom de la foto i la Font que ha facilitat la foto.

Les principals característiques d’aquest gènere periodístic són:

Veracitat:

Els fets han de ser veritables i per tan verificables.

Objectivitat:

El periodista no ha de veure’s reflectit en la noticia mitjançant la introducció de cap opinió o judici de valor.

Claredat:

Els fets han d’exposar-se de forma ordenada i lògica.

Brevetat:

Els fets han de presentar-se breument sense reiteracions o dades irrellevants.

Generalitat:

La noticia ha de ser d’interès social i no particular.

Actualitat:

Els fets han de ser actuals o recents.

Novetat:

Els successos han de ser nous, desacostumats i estranys.

Interès humà:

La noticia ha de ser capaç de produir una resposta afectiva o emocional en els receptors.

Proximitat:

Els successos presentats provoquen més interès si són propers al receptors.

Prominència:

La noticia provoca major interès si les persones involucrades són persones importants i conegudes.

Conseqüència:

Té interès noticiós tot allò que afecti a la vida de les persones.

Oportunitat:

Com més ràpidament es fa saber un fet noticiós més valor té.

Desenllaç:

Algunes noticies mantenen interès del públic en espera del desenllaç que pot resultar sorprenent.

Tema:

Les noticies relacionades amb certs àmbits de l’activitat humana resulten atractives en si mateixes com poden ser els descobriments científics.

Servei:

Una noticia pot apercebre’s com a tal en funció del servei que doni. Com per exemple que m’ajudi a prendre una decisió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada